La joia del Museu del mes de setembre: Locomotora de Vapor 060-4013, Mallet

13 set.

Dins la excepcional col•lecció de locomotores que disposa el Museu i com a vehicle excepcional destaca la Locomotora de Vapor 060-4013, Mallet de 1906, una de les que també es pot visitar la cabina de conducció i que es troba a la rotonda del Museu, joia destacada entre la col·lecció de màquines.

La Mallet en ple procés de restauració

No és de les locomotores ubicades en primera línia del Museu, per això resulta una interessant descoberta conèixer-la a fons i donar-li el protagonisme que es mereix. La primera sorpresa que ofereix és el seu estat de conservació i presentació. Tot plegat gràcies a la tasca de l’Associació de Voluntaris del Museu del Ferrocarril de Catalunya (SiC), en concret, del grup del programa de Restauració que durant els darrer anys ha fet destacades intervencions per fer visitables diversos vehicles del patrimoni històric ferroviari, entre ells aquesta locomotora articulada 040-6013, coneguda com la Mallet.

Locomotora 060-4013, Mallet, al Museu

Una mica d’història
El seu nom deriva de l’enginyer que la va dissenyar, el suïs Anatole Mallet. A Espanya, degut a les fortes rampes entre Valencia i Calatayud i en particular el port d’Escandón, la companyia El Central de Aragón va triar aquestes locomotores ja que les màquines de tipus normal no servien per a remolcar trens de mes de 350 tones. Però, una errada a l’ interpretació del plec de condicions, va produir una maquina massa pesada per a la via existent. Després dels problemes sorgits amb les anteriors Mallet, i un important accident a Luco de Jiloca (Terol) al 1904 va fer que la Companyia Central de Aragón es veies en la obligació de adquirir noves locomotores. Ès va recórrer a constructors europeus, concretament a companyes alemanyes i suïsses i d’aquesta sèrie és d’on va sortir la nostra locomotora.

La comanda es va fer a la fabrica Suïssa S.L.M., però com que ja en tenia prou comandes dels Ferrocarrils Federals va subcontractar a Esslingen qui finalment las va construir al 1906 coincidint amb el conveni per a el tràfic de mineral de ferro per a la Companyia de Sierra Merena on va fer els seus primers serveis que consistien en baixar mineral entre Cella i Albalat així com el carretatge ascendent de materials de construcció del ferrocarril que la companya minera construeix paral•lelament al Central. Al 1909 ja està construïda la línia de via estreta i la nostra Mallet es va destinar al transport de mercaderies.  La seva numeració de sèrie original va ser C.A. des de la 51 fins a la 54. Després, amb la creació de la RENFE van canviar la seva numeració per la de RENFE 060 des de la 4011 fins a la 4014 i és una d’aquestes, en concret la RENFE 060-4013 la que és conserva al Museu.

Foto històrica de la locomotora Mallet

Característiques tècniques
Aquestes locomotores utilitzaven el sistema Compound. Com a característiques del sistema destaca un conjunt motor fix, que porta a la part del darrere de la caldera amb els cilindres d’alta pressió. Un altre conjunt motor semblant a l’anterior però mòbil unit mitjançant una articulació que hi anava al conjunt fix, portant els cilindres de baixa pressió. Tot plegat millora l’aprofitament del vapor donat que s’utilitzava dues vegades i que va suposar un pas endavant sobre les locomotores precedents.

Entre el seus avantatges podem destacar l’augment de potència donat que la seva caldera produeix una gran quantitat de vapor. La possibilitat de poder circular en línies de corbes de radi reduït. Les seves prestacions es podien equiparar a les assolides amb doble tracció però el seu consum d’aigua i combustible era menor, per exemple, l’economia de combustible arriba, fins a un 40 per 100 sobre l’expansió monocilíndrica.  Malgrat totes les avantatges esmenades s’ha de dir que no tot eren beneficis. El seu principal inconvenient va ser la complicació afegida del seu mecanisme. En especial patien les ròtules de les articulacions i tubs d’escapaments que requerien uns serveis de manteniment especialment pulcres i acurats. Una altra qüestió era que al no tenir el conjunt motriu davanter un dispositiu de guiatge adient, feia que a velocitat superior als 60 km/h. fossin poc recomanables.

Esquema – perfil  de la locomotora

Restaurada pels voluntaris del Museu
La locomotora Mallet del Museu és, juntament amb la Mamut i la Santa Fe, un dels vehicles que es poden visitar i el seu estat de manteniment és supervisat per un grup de voluntaris. Les primeres intervencions van consistir en fer petits treballs de xapa per tal de poder pintar després, feina que es va fer d’acord amb els criteris establerts pel Museu el grup de voluntaris i ARMF, sent el resultat ben visible.

Detall de l’interior de la cabina de conducció

La feina més acurada va ser la rehabilitació de l’interior de la cabina, polint les peces de bronze, restaurant els manòmetres i fent diverses millores que facilitin la visita. L’entrada a aquesta cabina suposa per al visitant submergir-se als temps del vapor, quan les grans locomotores travessaven el país, traient fum per la xemeneia. També es va realitzar la restauració de les plaques de la locomotora tornant a lluir novament amb tot el seu esplendor. Així va quedar tota enlluïda esperant al Museu la visita de totes aquelles persones interessades en un apassionant viatge per la nostra història.

Una resposta to “La joia del Museu del mes de setembre: Locomotora de Vapor 060-4013, Mallet”

Trackbacks/Pingbacks

  1. El Museu del Ferrocarril estrena blog - Cultura Penedès - Octubre 5, 2012

    […] Entre les últimes entrades podràs conèixer, per exemple, quina és la joia del museu del mes de setembre. […]

Deixa un comentari