Un Museu 2.0

22 febr.

El juny del 2011 el Museu del Ferrocarril de Catalunya va començar una nova etapa en quant a l’àmbit de la comunicació posant en marxa aquest blog. Es tracta de donar una major fluïdesa a la difusió de les notícies i les activitats que el Museu organitza, i alhora facilitar la participació i interacció entre el Museu i els seus seguidors.

L’objectiu ha estat apropar-se als centres educatius i de lleure, als aficionats i a la comunitat, de manera que tothom conegui i pugui interactuar i obtenir informació de l’actualitat i de les novetats, tant del Museu com del patrimoni històric ferroviari a Catalunya, mitjançant canals propis de Facebook, Flickr, Slideshare i Youtube.

Xarxes socials del Museu del Ferrocaril de Catalunya

Fa molt anys que el museu compta amb un lloc web que inclou informació sobre l’equipament, el seu desenvolupament i la història ferroviària. Però la implantació dels canals 2.0 ha representat una aposta de la institució per guanyar visibilitat i convertir-se en un potent vehicle d’intercanvi i difusió.

Internet i les noves tecnologies (TIC) han contribuït decisivament a globalitzar la informació. Fa anys que les TIC han entrat a formar part dels sistemes de treball de les institucions, les empreses i persones. Avui en dia, tan important és el que es diu com el canal o les eines que s’utilitzen per dir-ho.

Si féssim una revisió dels Plans de Comunicació de conegudes institucions, a part de fixar els objectius, atendre a les necessitats de la seva  “marca” i dissenyar les millors estratègies a seguir, segur que trobaríem les noves eines que la tecnologia digital ens ha posat a l’abast  avui en dia. Això inclou pensar que la base de la comunicació ha canviat, el que abans era un sistema unidireccional d’informació, ara s’ha convertit en un diàleg en el que participen elements diversos de l’interior i l’exterior de la institució.

Facebook del Museu del Ferrocarril de Catalunya

Els museus no han estat aliens a aquesta realitat i ja no es parla dels visitants sinó que es parla amb ells. Per tant es tracta de desenvolupar informació que connecti amb el públic tant físic com virtual.

El Museu del Ferrocarril no vol quedar-se en la utilització per se de les noves eines digitals, sinó que aspira a transmetre i compartir amb el seu públic els seus valors. El tren és un dels elements de cohesió en el territori i també d’identitat dins la comunitat. La nostra vocació digital va molt més enllà de difondre únicament les activitats i visites per a escoles, per a famílies i grups, les trobades anuals, etc. El que ens agradaria és poder comunicar, a més, el que ha significat i encara representa aquest mitjà de transport per al nostre país.

En aquesta línia, a través de l’àrea d’educació treballem per a crear sinergies i noves possibilitats de col·laboració amb l’àmbit de l’ensenyament, on també han canviat molt les formes de treball amb els alumnes. El Museu del Ferrocarril de Catalunya que conjuntament amb el Museu Víctor Balaguer  cada any preparem les “Converses d’Estació” o jornades de debat adreçades als professionals dels museus i de l’educació, de cara al febrer de 2012, amb la col·laboració de Viquipèdia, estem organitzant les següents “Converses” amb el tema Museus locals+Viquipèdia=Èxit educatiu, en les que es posarà de manifest com les TIC també poden ajudar a incentivar i implicar els alumnes de les edats més difícils.

Ana Grande Jiménez
Cap de Comunicació i Educació
Museu del Ferrocarril de Catalunya

VERSIÓN EN CASTELLANO

Deixa un comentari