El Museu del Ferrocarril de Catalunya i la Fundació de Ferrocarrils van ser presents al VI Congrés Internacional d’Accessibilitat a Sao Paolo

11 des.

De l’27 a el 29 de novembre de 2019 ha tingut lloc la VI Edició de el Congrés Internacional d’Educació i Accessibilitat en Museus i Patrimoni amb el tema central “Res per a nosaltres sense nosaltres” a Sao Paulo, Brasil. El Museu del Ferrocarril de Catalunya i la Fundació de Ferrocarrils han participat en el programa gràcies a la intervenció de César Arriagada Campos, Màster en Museologia per la Universitat de Barcelona, ​​professor de secundària i llicenciat en Cinema Documental. César va realitzar les pràctiques del màster en l’àrea de Comunicació, Educació i Accessibilitat de el Museu des d’octubre de 2018 a setembre de 2019. La seva formació, habilitats, destresa i experiència laboral anterior han estat de gran ajuda en el temps en què ha contribuït al dia a dia del Museu. I, un cop fora, ha permès la participació de nou en una altra de les edicions d’aquest reconegut i consolidat Congrés Internacional. Versión en castellano

La ponència presentada s’ha basat en els passos que el Museu està donant des 2016, data en què va iniciar el Projecte d’Accessibilitat, per convertir un antic dipòsit de locomotores de vapor en un museu de el segle XXI, amb capacitat d’emocionar i comunicar coneixement, on el visitant pugui interactuar i trobi diferents nivells d’informació. A més de l’procés de rehabilitació i restauració dels edificis, s’incorporaran al circuit de visita una nova museologia i arquitectura contemporània. Per mostrar tot aquest relat s’han plantejat quatre zones expositives dissenyades amb una museografia, audiovisuals, activitats i materials des del concepte de la inclusió i la diversitat funcional.
Les dificultats que posseeix el museu ens obliguen a explorar diferents estratègies i crear recursos per atendre la diversitat funcional dels nostres visitants, per a això es va desenvolupar el Projecte d’Accessibilitat i Inclusió apostant per l’accés universal i amb l’objectiu de fer el museu el més accessible possible. Tot amb el suport i treball continuat amb professionals especialistes, entitats, docents i col·lectius d’educació especial.

Les últimes actuacions en aquest sentit han estat aquestes:

  1. Adaptació dels tres contes de l’museu: Per ser llegits, interpretats i treballats amb tots independents de la seva diversitat funcional, amb la incorporació de materials que serveixen a públic escolar ( “Maletes viatgeres”) i familiar ( “Motxilles Familiars”)
  2. L’associació estratègica amb APROPA Cultura per oferir activitats especials a preus mínims a col·lectius de persones amb diverses necessitats en l’àmbit de la discapacitat i en risc d’exclusió.
  3. La nova activitat educativa “Tots a bord de el Futur”: Creada el conjunt amb estudiants de la Universitat Politècnica de Catalunya, que participaven en l’EPS (European Project Semester). L’activitat s’ha creat per estudiantils de Primària amb diverses discapacitats. L’activitat inclou diverses eines: vídeo, quadernets adaptats a cada cicle de l’nivell educatiu indicat i una càpsula de el temps en què els estudiants poden deixar el seu suggeriment per al futur de l’ferrocarril. L’objectiu principal d’aquesta proposta és incentivar les carreres cientificotècniques des d’edats primerenques i, sobretot en les nenes.
  4. El Museu ha incorporat recentment un conjunt de làmines realitzades per l’empresa especialitzada Touch Gràfics (https://www.touchgraphicseurope.com/) per donar suport a les persones amb dificultats de visió. Es tracta de làmines a dues cares amb informació en lectura fàcil, relleu i traducció a braille, amb informació de com funciona una locomotora de vapor i de el primer tren que va funcionar a Espanya.
  5. I ja ha quedat instal·lat a la recepció el primer dels sis mòduls multi sensorials projectats per complementar la museografia i permetre una experiència més completa i gratificant a Totes les persones.

Des del Museu volem mostrar el nostre agraïment a aquesta fructífera col·laboració, que es segur seguirà donant bons resultats.

Arriagada va presentar una altra ponència de títol Percepció docent i disseny universal, al costat del seu germà Danny. Tots dos tenen àmplia experiència en l’àmbit educatiu i en la utilització de recursos que facilitin la comprensió a estudiants en situació de discapacitat.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: