La divulgació de la cultura del ferrocarril. Les Ferroviàries

8 març

Imatge del Fons de la FFE

En el marc de les celebracions del Dia Internacional de la Dona el 8 de març, no es pot deixar de parlar de l’evolució de la dona en el món del ferrocarril, un món que ha estat i continua sent molt poc permeable per al gènere femení.  Versión en castellano

Avui dia, en gran part d’Europa, el percentatge de dones en el ferrocarril és inferior al 20%, Espanya està entre els cinc països europeus amb menor percentatge de ferroviàries. En Renfe i en Adif la proporció és aproximadament d’una dona per cada nou homes.

En els inicis del ferrocarril de via ampla l’accés de les dones va estar llastrat per tres condicionants bàsics: la qualificació (el percentatge d’alfabetització femení era significativament més baix que el masculí), l’exclusivitat (la dona havia d’atendre la llar fent impossible la dedicació i disponibilitat que s’exigia) i la força física. Únicament algunes companyies com Nord o MZA (antecessores de Renfe) van contractar a dones encara que per a ocupacions molt definides: guardeses, netejadores d’estacions i recaptadores.
Normalment accedien per relació familiar directa amb algun treballador o per viduïtat o orfandat. En alguns casos aquestes contractacions tenien una motivació econòmica, les guardeses per exemple guanyaven ¼ part del salari ordinari.

Una vegada finalitzada la guerra, amb la nacionalització del sector ferroviari i la creació de Renfe en 1941, amb una estructura gairebé militar, en 1944 es permet l’ingrés de personal femení en cinc categories: infermeres, guardeses, costureres, obreres i netejadores. Les treballadores tenien vetat l’horari nocturn i en casar-se cessaven en el seu càrrec sent indemnitzades amb el salari d’un mes per any d’antiguitat. A aquesta indemnització se’l denominava “dot”. Els factors ideològics, culturals i jurídics limitaven l’accés de la dona al ferrocarril.

En els anys setanta van començar a entrar promocions d’hostesses i d’informadores, però no és fins a 1978, arran de l’I Conveni Col·lectiu, quan es contempla que qualsevol lloc de treball pugui ser ocupat tant per personal masculí com femení. Fins a aquest moment el paper de la dona va quedar circumscrit a les tasques esmentades i a labors administratives.

Imatge del Fons de la FFE

El 1978, l’Escola d’Aprenentes, que només es va mantenir durant quatre anys, va ser la principal via d’incorporació femenina. També en aquest any va haver-hi un concurs públic per a cobrir els llocs d’ajudant de maquinista i factor, al qual es van presentar 70.000 aspirants, dels quals 10.000 eren dones.
Aquestes treballadores eren observades amb cert desconcert obligant a Renfe adaptar les seves dependències (vestuaris, dormitoris, etc.), uniformes i usos.

Imatge del Fons de la FFE

El 1980 van arribar les primeres maquinistes, i en 1985 van accedir per primera vegada a llocs tècnics i de gestió.

En l’actualitat, la paritat encara està molt lluny de ser real, aproximadament un 10% de dones treballen en els tallers i millora fins a un 25% en llocs comercials i en l’estructura de suport i comandaments intermedis. Tant per part de Renfe com Adif, hi ha una voluntat de canvi que aporta un increment del percentatge de dones en càrrecs tècnics que és del 24% i en els directius que puja fins al 40%. En l’actualitat, les empreses ferroviàries treballen en un pla de paritat que pretén arribar al repartiment igualitari entre homes i dones, tal com exigeix la societat d’avui.

El Museu del Ferrocarril de Catalunya té com a missió la divulgació i conservació de la cultura ferroviària. Les professionals que han treballat i treballen en el sector són un element a considerar en la construcció d’aquesta cultura, per això des del Museu volem contribuir al coneixement de la seva evolució i a visibilitat de les ferroviàries en el segle XXI.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: