Projecte de renovació de l’oferta educativa del Museu

14 des.

La creació de sis nous tallers educatius, en els cicles d’Infantil, Primària i Secundària, forma part del projecte integral de renovació i dinamització de espais i continguts que el Museu del Ferrocarril de Catalunya va endegar el 2015 (quan va fer 25 anys d’història). Versión en castellano

Aquests darrers dies de desembre hem rebut la proposta per a fer la renovació del proper Programa Educatiu Escolar del Museu de mans dels responsables de Adhoc Cultura, empresa amb la que hem estat treballant aquest projecte gràcies a una subvenció de la Generalitat de Catalunya.

La documentació presentada és un estudi que ens permet partir d’un context en el que situar les estratègies d’aquest equipament, els valors que representa i que pot transmetre i, a l’hora ens assenyala un marc d’actuació amb el qual poder impulsar el coneixement, incentivar el compromís, la participació i continuar amb la nostra línia d’accessibilitat.

Amb la realització d’aquest canvi el Museu busca generar oportunitats d’aprenentatge i oferir experiències pedagògiques accessibles per la totalitat del públic escolar que inspirin, eduquin, entretinguin i que generin en els alumnes reflexió, pensament crític i comprensió del seu entorn. Volem crear, a través de les competències bàsiques. persones autònomes i crítiques amb capacitat per prosperar en el món actual i fer-ho de manera inclusiva.

Els objectius que persegueix la introducció dels nous tallers són:
– Construir una filosofia d’actuació educativa amplia, basada en la participació, l’experimentació i l’accessibilitat.
– Enfortir la vinculació del patrimoni ferroviari amb la societat.
– Crear i potenciar una nova línia d’acció i serveis amb capacitat per generar processos educatius dirigits a un públic d’ampli espectre.
– Crear un espai d’interacció entre sectors educatius formals i no formals.
– Esdevenir promotors i impulsors de noves línies de reflexió, investigació i intervenció entorn la cultura i el transport per ferrocarril.
– Contribuir al reconeixement i a la valoració de la comunitat educativa de la funció dels museus com espais efectius d’aprenentatge no formal.


Per a la creació d’aquests tallers s’han previst diferents fases i ara estem a meitat de camí:

1. Anàlisi intern dels tallers actuals i extern de l’oferta educativa existent a la ciutat i la comarca a través de diferents grups de treball.
2. Redacció inicial de la temàtica i tipologia de les sis activitats
3. Contingut teòric
4. Dinàmica de l’activitat
5. Producció
6. Disseny, realització i creació del material educatiu necessari per a dur a terme cada un dels tallers
7. Implementació
8. Formació al personal que ha d’executar i portar a terme els tallers
9. Prova de pilotatge
10. Revisió
11. Anàlisi prova de pilotatge
12. Introducció de possibles millores i/o canvis

El pla d’actuacions preveu formació als Educadors del Museu i la realització d’una fitxa tècnica de cada taller amb la descripció completa de la metodologia i logística a seguir, guia de materials necessaris i tres sessions de formació pels monitors. Cada un dels tallers permetrà la participació i el seguiment d’alumnes amb discapacitat o diversitat funcional.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: