Recuperació i incorporació d’elements històrics de via y potenciació de l’àrea dedicada a la infraestructura del Museu del Ferrocarril de Catalunya

9 nov.

Des que l’any 2016 es va iniciar la remodelació d’aquest Museu a Vilanova i la Geltrú i, en particular, amb la construcció de la nova via de contorn, s’han posat en valor diferents elements històrics d’infraestructura i superestructura originals de diferents companyies i èpoques. De manera que la zona dedicada a aquest capítol del sistema ferroviari s’ha potenciat amb la rehabilitació i incorporació a l’exposició permanent de components molt significatius de la seva història. Versión en castellano

La via de contorn s’ha connectat amb les vies de l’antic Dipòsit de Locomotores i permet l’accés ferroviari des de l’actual platja de vies. Va ser construïda per l’empresa Intefer l’any 2017 aprofitant materials originals. La finalitat del projecte ha estat facilitar la circulació de vehicles històrics lleugers a les instal·lacions del Museu perquè els visitants gaudeixin de l’experiència d’un viatge en tren. En tot cas, la via no s’ha plantejat només com una atracció interactiva de caràcter lúdic, sinó que se li ha atorgat un contingut educatiu, tant pel coneixement dels diferents elements necessaris per al funcionament del ferrocarril com per a la divulgació dels seus valors i els avantatges.

És una via d’ample ibèric d’una longitud de 170 metres, situada entre l’exposició de maquinària d’infraestructura ferroviària cedida per Comsa, i la col·lecció de vehicles ubicats a la part exterior. Per tal d’inscriure’s adequadament al recinte del Museu del Ferrocarril, sense modificar els seus espais i límits, es va plantejar un traçat que inclou: 5 alineacions rectes, una alineació corba de 50 metres de radi, una alineació corba de 80 metres de radi, dues plaques giratòries per vagons i dos baixadors. A l’octubre de 2018 la col·laboració d’Adif ha permès la millora de parts del traçat. Associat a la instal·lació de la nova via es va anivellar un passeig de dos metres d’amplada que discorre en paral·lel al traçat. Aquest camí facilita el trànsit de vianants entre els espais de nova creació i la visualització de la part posterior de les grans locomotores de vapor. Al llarg de tota ella s’ha instal·lat una tanca galvanitzada d’un metre d’alçada com a mesura de protecció dels visitants.


El traçat s’inicia en un baixador que s’ha denominat “Pont de Pineda” i amb una placa giratòria de 5 metres de diàmetre procedent de les antigues instal·lacions de l’estació de Vilanova, també rehabilitada per Intefer. Al costat de la històrica placa, se situa una marmita de canvi d’agulles original del primer ferrocarril de la línia Valls-Vilanova-Barcelona, ​​fabricada per la Maquinista Terrestre i Marítima (MTM) en 1881 i recentment restaurada per l’equip de manteniment del Museu.

Just al seu costat, podem trobar l’original Pont de Pineda, d’una longitud de 24 metres, construït també a Barcelona per la MTM, en 1868. Es va construir utilitzant el sistema de bigues d’ànima plena i va estar situat en l’actual línia de Barcelona a Maçanet Massanes, concretament a la localitat de Pineda de Mar. Durant aquest estiu també ha estat restaurat per l’equip del Museu.

Al seu costat s’ha instal·lat un cabrestant fabricat per la Compagnie Française Thomson-Houston i una marmita de canvi d’agulles fabricada per Joaquín Mumbrú, el 1923, per MZA coronada per un fanal indicador de via pertanyent a Renfe, de les antigues instal·lacions de la estació de Vilanova. Junta a ells, en les properes setmanes, s’instal·larà una mostra de senyals (senyal mecànica de braç, senyal de disc, senyal de maniobres, senyals semafòriques, cartells, senyals fixos de limitació de velocitat, etc.), conjunt que constituirà una exposició permanent de senyals ferroviàries.

Al llarg de la via es troben repartits 3 pals hectométritos, que van estar situats originalment en el tram de via entre Cubelles i Vilanova. La majoria d’elements històrics custodiats pel Museu de Vilanova, han estat facilitades per l’àrea de Manteniment d’Infraestructura d’Adif.

Immediatament després de la zona on es troba la maquinària d’infraestructura ferroviària, està instal·lat l’últim pas a nivell guardat (no automàtic), conservat a Espanya, que al seu dia va estar situat en el baixador de Roda de Mar, a Tarragona. Peces del muntatge una caseta del guardaagulles (pertanyent a l’estació d’Olmedo), dues barreres i el mecanisme amb soneria per accionar.

En paral·lel a la nova via, al costat del pas a nivell, es va col·locar durant l’estiu el fris escultòric de Josep Mª Subirachs que es va encarregar per a l’reobertura de l’estació de Sants l’any 1979 i que es va traslladar al Museu l’any 2006. Les obres a la Gran Nau han obligat a la reubicació del mural, la decisió de instal·lar a la zona d’infraestructura, ha millorat la seva situació expositiva i ha incrementat els atractius de l’àrea d’infraestructura.

Arribant gairebé al final de la via es troba una altra placa giratòria, també de 5 metres de diàmetre que connecta amb la resta de la Rotonda. A l’octubre, també es va cedir un intercomunicador de megafonia de maniobres que va pertànyer a l’estació de Gavà, a Barcelona.

El traçat finalitza en l’anomenat baixador del “Pont de Senyals” on els voluntaris del Museu han situat un topera. Els blocs de final de via es van recuperar del desaparegut baixador de Terramar a Sitges.

Aquesta actuació prevista en el Pla Director 2016-2021 del Museu, compleix amb part dels principals objectius marcats pel Pla del Museu del Ferrocarril de Catalunya:

– Preservació i revaloració de béns mobles i immobles.

– Incorporació de nous elements del patrimoni ferroviari històric.

– Potència l’equipament com a vehicle de comunicació i educació experiencial.

– Increment d’espai expositiu en el recinte.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: